Subject: Ed: Küsimused kõrgevererõhktõve auditi raames
From: Elina Müürsepp - SOM <[email-masked]>
To: "Info - SOM" <[email-masked]>
Date: Wed, 2 Jul 2025 08:29:34 +0300

_____

Saatja: Pille Kuusepalu <[email-masked]>
Saadetud: teisipäev, 01. juuli 2025 14:58
Adressaat: Elina Müürsepp - SOM <[email-masked]>
Koopia: Mariliis Trei-Mäe <[email-masked]>
Teema: Küsimused kõrgevererõhktõve auditi raames

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

Meil on auditi „Krooniliste haigete ravi ja jälgimine kõrgvererõhktõve 
näitel“ raames tekkinud mõned küsimused, millele palume vastuseid.

1.	RTA alameesmärgi „Tervist toetavad valikud“ jälgimiseks kasutatakse 
mõõdikuna standarditud varajase suremuse kordajat (30-60 aastaste suremus 
kroonilistesse mittenakkushaigustesse 100 000 sama vana elaniku kohta). 
2024. aasta tervise valdkonna tulemusaruande põhjal on aga selle mõõdiku 
viimane mõõdetav tulemus aastast 2017 (ehk enne arengukava algust).

Miks selline mõõdik valiti ja miks ei ole seda viimase kaheksa aasta jooksul 
uuendatud? Kuigi mõõdiku allikaks on WHO, siis sisendandmed tulevad Eesti 
registritest?

2.	RTA „Tervist toetavate valikute“ ja „Inimkeskse tervishoiu“ programmis on 
meetmete mõõdikuteks määratud kaks mõõdikut, mille allikaks on OECD:

*	Ennetusega välditav suremus 100 000 elaniku kohta
*	Raviga välditav suremus 100 000 elaniku kohta.

2024. aasta tervise valdkonna tulemusaruande põhjal on mõõdiku viimane 
olemasolev väärtus aastast 2022. Sarnane küsimus eelnevaga – miks 
kasutatakse mõõdikuna OECD arvutatavat näitajat, kui selle sisendandmed 
tulevad Eesti andmetest. Miks ei kasutata mõõdikutena TAI arvutatavaid 
näitajad (nt tabelid SD60 ja SD61)?

3.	Inimkeskse tervishoiu programmis on alates 2023. aastast, et on kavas 
„töötada välja ja võtta kasutusele inimeste vajadustele vastavad 
terviseharituse töövahendid krooniliste haigustega paremaks toimetulekuks“ 
(2025-2028 programmis lk9).

Millised töövahendeid täpsemalt selle all mõeldakse? Milliseid töövahendeid 
on juba välja töötatud ja kasutusele võetud?

Lisaks on perioodil 2025–2028 mh kavas:

•            Terviseharituse raamistiku koostamise ja elluviimisega 
jätkamine. Eesmärk on kokku leppida eri osapoolte rollid ja ülesanded 
tervisevaldkonna sekkumiste rakendamisel, mis aitavad parandada elanikkonna 
terviseharitust ning võimestada kogukondi ja patsientide ühendusi.

•            Terviseportaali (digilugu.ee) arendamise ja uute teenuste 
lisamise jätkamine. Sellega kaasneb ka inimeste teadlikkuse suurendamine, 
kuna arenduste üheks eesmärgiks on pakkuda inimestele ühtset usaldusväärset 
tervisealase teabe saamise allikat kasutajasõbralikus keskkonnas.

Palun kirjeldage täpsemalt/saatke täpsem info, mis nende punktide all 
plaanis on ja kes vastutab plaanitavate tegevuste eest.

4.	WHO viib iga kahe aasta tagant liikmesriikide seas läbi küsitluse 
mittenakkushaigustega tegelemise riikliku võimekuse kohta. Teadaolevalt 
saadetaks küsitlus täitmiseks Sotsiaalministeeriumile. Viimaste 
<https://www.who.int/data/gho/data/indicators/indicator-details/GHO/policies-strategies-and-plans> 
tulemuste järgi on Eesti märkinud, et Eestis on olemas toimiv 
poliitika/strateegia/tegevusplaan kardiovaskulaarhaigustega tegelemiseks. 
Millist dokumenti silmas peetakse?

Meile teadaolevalt ei ole kardiovaskulaarhaigustega tegelemiseks eraldi 
strateegiat, vaid RTA-s käsitletakse horisontaalselt riskitegureid.

5.	RTA üheks alameesmärgiks on inimkeskne tervishoid, mille sisuks on tagada 
teenused, mis muuhulgas toetavad krooniliste haigustega elamist. Krooniliste 
haigete ravi ja jälgimise korraldamises on suur roll Tervisekassal (nt 
perearstiabi korraldus, perearsti kvaliteedisüsteem, ennetusprogrammid). 
Kuidas toimub Sotsiaalministeeriumi ja Tervisekassa omavaheline infovahetus 
ja prioriteetsete tegevuste kokkuleppimine, et tagada RTA-s seatud 
eesmärkide saavutamine?

6.	2025.a riigieelarve seletuskirja kohaselt on vähenenud eelarve, mis 
puudutab tervist toetavate valikute programmi ja inimkeskse tervishoiu 
programmi (vt ka tabel). Kas vähenemine on tingitud tegevuste/projektide 
lõppemisega või riigieelarve kokkuhoiuga? Kui palju on nende eelarve ridade 
all tegevusi, mis on seotud mittenakkushaiguste, st krooniliste haiguste, 
ennetamisega, sekkumistega? Milline on eelarve plaan pikemas perspektiivis? 
Inimeseharituse tegevuste kirjelduses on toodud, et tegevuse eelarvest 
rahastatakse ka Viljandi maakonnahaigla ja tervisekeskuse TERVIKUM 
ehitamist, mis valmib ja hakkab inimestele teenuseid osutama 2025. aastal. 
Kas selle ehitamise kulu on inimeste terviseharituse ja põhiõiguste kaitse 
all peamine tegevus?

2023 täitmine

2024 RE

2025 RE

Muutus

Muutus, %

Tervist toetavate valikute programm

-25 858

-25 943

-22 813

3 130

-12%

Terviseriskide ennetamise ja tervise edendamise korraldamine

-9 644

-8 709

-8 284

425

-5%

Tasakaalustatud toitumise ja füüsilise aktiivsuse edendamine

-1 223

-1 206

-685

521

-43%

Uimastite tarvitamise ennetamine ja vähendamine

-6 036

-5 418

-4 955

463

-9%

Inimkeskse tervishoiu programm

-2 360 265

-2 457 053

-2 410 203

46 850

-2%

Inimeste terviseharitus ja põhiõiguste kaitse

-2 245

-46 233

-16 053

30 180

-65%

7.	RTA tervist toetavate valikute 2025-2028. a programmis on kirjas, et 
järgnevate aastate prioriteet on tuua tervisesüsteemi fookus haiguste 
ennetusele, sealhulgas suurem rõhuasetus rahvatervishoidu toetavatele 
ennetustegevustele. Mis täpsemalt plaanis on arvestades, et  eelarve . 
Lisaks, uimastite tarvitamise ennetamise ja vähendamise tegevustena on 
kirjas, et „jätkuvalt on vaja parandada uimastite tarvitamise häire ravi 
kättesaadavust ja kvaliteeti tervishoiusüsteemis ning integreerida see 
teiste ravi- ja sotsiaalteenustega.“ Kuidas täpsemalt plaanitakse 
integreerimist ravi- ja sotsiaalteenustega?

Programmi teenuste rahastamise kava all on mh „Tõenduspõhiste 
ennetustegevuste korraldamine ja arendamine“, mille eelarve tõus on 2026 ca 
3,5 miljonit. Mida selle raames plaanitakse teha?

8.	SoMi strateegiliste objektide all on TE02010902 teenus “Välja on töötatud 
tervisealased ennetustegevused, mille kaudu on võimalik vähendada 
ebasoovitavat tervisemõju ja riskikäitumist ning parandada tervisenäitajaid“ 
ja mõõdetakse teenuste arvu. Milliseid teenuseid on mõeldud?

Andke palun teada, millal saate meile vastuse saata.

Ette tänades vastuse eest

Lugupidamisega

Pille Kuusepalu

audiitor

+372 6400 762

Kiriku 2/4, 15013 Tallinn

www.riigikontroll.ee <http://www.riigikontroll.ee/>

Käesolev e-kiri võib sisaldada asutusesiseseks kasutamiseks tunnistatud 
teavet. Kui te ei ole selle kirja adressaat, palun võtke ühendust saatjaga 
ning kustutage e-kiri arvutist.